Iskolatörténet 1994-2004
Ez az időszak ismét tíz mozgalmas évet jelentett az iskola életében. Ezalatt sokat változott társadalmi és gazdasági környezetünk, és ennek függvényeként változtak az iskolánkkal szemben támasztott elvárások is. A változások folyamatosak. Tovább erősödik iskolánk szolgáltató jellege. Célunk, hogy tanulóinkat minél magasabb szintű és minél sokoldalúbb ismeretekhez juttassuk, hogy ezzel növeljük továbbtanulási, valamint szakmaszerzés lehetőségének biztosításával az elhelyezkedési esélyeiket. Az itt folyó munka elismeréseként értékelhetjük azt a tényt, hogy a demográfiai völgy ellenére nem voltak beiskolázási gondjaink, jó képességű tanulók érkeztek hozzánk.
A gimnáziumi képzés elsődleges célja a továbbtanulásra való felkészítés volt, amelyet a tanórai munka mellett a fakultációk, előkészítők, szakkörök segítettek. Törekszünk a tanórák hatékonyságának növelésére is. Ennek érdekében a nyelveket és a matematikát csoportbontásban tanítjuk. Egy-egy évfolyamon belül - beleértve a szakközépiskolai osztályokat is - a tanulókat előképzettségük és képességeik alapján különböző szintű csoportokba osztjuk. Ezzel lehetővé válik, hogy a közel azonos munkatempójú tanulókhoz lehessen igazítani a tananyag mélységét és a haladás ütemét. A gyengébb tanulók így nem hátráltatják a jobbak fejlődését.
Korunk igényeihez igazodva minden osztálytípusban viszonylag magas óraszámban tanítunk nyelveket, amelyeknek következményeként érezhetően gyengült a speciális tantervű idegennyelvi osztályok iránti érdeklődés. Ez az angolt érinti legerősebben. A német nyelv oktatása sikeresebb, jobbak a versenyeredmények, és nem ritka, hogy ebben a csoportban szinte mindenki eljut érettségiig az állami nyelvvizsga sikeres letételéig. A természettudományos blokkos osztályok teljesítménye hullámzó. Vannak nagyon sikeres és gyengébb eredményt nyújtó osztályok is. Az itt folyó munka javítása érdekében - kissé módosítva a képzés rendszerét - 1996-tól ez az osztálytípus természettudományos-informatikus profillal került beiskolázásra. A névváltozás jelzi azt is, hogy erősíteni kívánjuk náluk a számítástechnikai-informatikai képzést, amelyre nagy az igény.
Beiskolázásunk javítása érdekében már harmadik éve hirdetünk általános iskolásoknak levelező jelleggel matematika feladatmegoldó versenyt, amelyen a jól szereplő tanulóknál ezt a felvételi elbírálásnál figyelembe vesszük. Változatlan formában zajlik a felnőttek és a nem tanköteles korú fiatalok levelező gimnázium képzése. Egyre többen iratkoznak be, ezért évek óta két kilencedik osztályt indítunk. Sajnos nagy a kimaradás, ezért tizedik évfolyamon már összevonásra kerülnek.
A szakközépiskola az elmúlt 5 évben mélyreható változásokon ment át, amelynek eredményeként teljesen átalakult a képzés rendszere. Ezt a változást a szakképzés sajátos, függő helyzete kényszerítette ki. Mozgásterét befolyásolja a gazdaság, a szociálpolitika és a munkaerőpiaci helyzet. Mivel a szakképzés az oktatás és a munka világának komplex összefüggésrendszerét intézményesíti, iskolánk a fejlődő piacgazdaság elvárásainak akkor tud maradéktalanul megfelelni, ha tovább folytatja a fejlesztő munkát és bekapcsolódik az országos képzési programokba.
Az "emberi erőforrások" világbanki modell alapján megújult szakképző évfolyam 1996-ban érettségizett először. Ők már olyan szakközépiskolai érettségi bizonyítványt kaptak, amely nem adott szakképesítést. A két új típusú osztály mellett 1994-ben még indult külkereskedelmi ügyintéző osztály is. Közülük sokan jelenleg a 13. évfolyam tanulói. Ez a képzési rendszer, amely a gazdasági szakközépiskolai modell alapján működik, már kifutóban van. Az itt tanulók a 10. évfolyam után szakosodhatnak. A jelenlegi 11. évfolyam pénzügyi ügyintéző, a 12. évfolyamon pedig gazdasági informatikus, illetve menedzserasszisztens képzés alapozása folyik. Ez az érettségi után, a szakképző évfolyamon fejeződik be. A gép-gyorsíró, idegennyelvi levelező képzés már 1996-ban megszűnt.
Bár a világbanki program 1997-ben befejeződött, az általa megújított szakképzés már teljessé vált az idei tanévtől. A 9. évfolyamon már csak ilyen típusú osztályokat indítottunk. Két osztály közgazdasági, egy pedig kereskedelem-marketing profilú. Igen nagy az érdeklődés ezen osztályok iránt, amelyek közelítenek a gimnáziumi képzéshez, azzal közel azonos közismereti anyag átadásával. A szakmai alapozás mellett nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy ezekben az osztályokban is növeljük a továbbtanulási esélyeket. Céljainknak, igényeinknek megfelelően számukra is szervezünk előkészítőket.
A megváltozott szakképzési törvény értelmében a konkrét szakmai ismereteket a tanulók érettségi után sajátítják el. Az ottani záróvizsgán az OKJ-ben szereplő valamelyik szakképesítést szerezhetik meg. Ezek a munkaerőpiaci helyzethez igazodva szinte évenként változnak, ami az ott tanító tanárok számára óriási erőfeszítéseket jelentenek. A szakképző évfolyamon oktatott szakmák kínálatát mindig úgy alakítjuk, hogy a gimnáziumi osztályainkban érettségizők is bekapcsolódhassanak - akik szakmai alapokkal nem rendelkeznek. Szívesen fogadunk azonban más iskolában végzetteket is.
Az eddig és jelenleg oktatott szakmák:
\r\n1995-1996: középfokú ügyintéző titkár, vállalkozási ügyintéző
1996-1997: középfokú ügyintéző titkár, menedzserasszisztens (2 éves)
Jelenleg folynak az előkészületek a Pénzügyi és Számviteli Főiskola zalaegerszegi intézetével együtt egy kétéves akkreditált felsőfokú képzés beindítása érdekében. A megkezdett innováció folytatásának lehetőségét kínálja a Munkaügyi Minisztérium által meghirdetett "Ifjúsági szakképzés korszerűsítése" című, világbanki kölcsönnel támogatott projekt, amely pályázaton nyert az iskola.
Az elmúlt időszakban javultak a tárgyi feltételeink is. Az 1994/95-ös tanévben vehettük birtokba az új, csodálatos gyakorló irodát. Itt életszerű környezetben dolgozhatnak a tanulók. Itt a tanulók csoportonként cégeket alapítanak, amelyeknek a külön kialakított kis osztályokon mindenféle ügyviteli feladatát ellátják. Az osztályok egymással és az országos hálózattal állandó munkakapcsolatban vannak, így tulajdonképpen létezik egy szimulált piac is, ezen kell megélni a vállalkozásaiknak. A konkrét áru-és pénzmozgás kivételével mindent megvalósíthatnak, amely a cég működéséhez szükséges.
Nagyot fejlődött számítástechnikai gépparkunk. 1994-ben 2 PC-s és 1 Machinthosh számítógéptermünk volt, jelenleg 3 PC-s és 2 Machintosh gépekkel felszerelt teremben folyik számítástechnikai, informatikai, gépíró, szövegszerkesztő oktatás. Sikeresen szerepeltünk a SuliNet pályázaton, így 1998-ban kiépülhetett az internethálózat is, amelyen ma már nem csak a tanárok, hanem a diákok is dolgozhatnak. 1997-ben alakítottuk ki a hamarosan közkedveltté vált közismereti előadót. Ebben az évben összevonásra került a két konyhánk, így lehetővé vált újabb tantermek, egy kis kondicionálóterem és egy új, jól felszerelt könyvtár és olvasóterem létrehozása. Gondjaink vannak viszont a nyelvi laborral, nem szerencsés az elrendezése, és gyakorlatilag használhatatlan az oda telepített technika. Sajnos az iskola épülete jelenleg is szűk - ahogy már évtizedek óta - az itt folyó sokoldalú tevékenység kiszolgálásához. Az egyik Machintosh-termünk és az összes szakképző osztályunk a kollégiumban van elhelyezve.
Sajátos szerepe van intézetünkben a leánykollégiumnak. Az iskola oktatási tevékenységének segítése mellett a város középiskoláiban tanuló, a kistelepüléseken élő lányok számára teremt otthont. Önálló pedagógiai program szerint dolgozik. 216 férőhelyes, jelenleg 70 %-os a kihasználtsága. Tanulótermek, szak-és szépirodalmi könyvtár, rajzterem, konditerem, társalgó, teakonyha, ebédlő áll lakóinak rendelkezésére.
Az iskola tantestülete és irányítása is változott az elmúlt években. 1995 óta Szermek Zoltán az igazgató, Homonnay Erzsébet lett a szakmai igazgatóhelyettes. Sajnos minden évben vannak változások a tantestületben, így elkerülhetetlen a tanulócsoportoknál a tanárváltozás. Öt év alatt fiatalodott a tanári kar, már egyre többen vannak azok, akik diákként is "mezősök" voltak.
Örömmel fogadjuk mindig a visszatérőket. Az ő névsoruk nem szorítkozik az utolsó 5 évre: Csillag Györgyi, Csizmadia Rózsa, Darabosné Sohár Teréz, Deiszinger Ivett, Devecz Ferenc, Erdődiné Marosi Beáta, Fésüs Sarolta, Kincsesné Gerő Jusztina, Kötőné Fazekas Judit, Köttbaumné Baj Anikó, Megyeri Krisztina, Minorics Piroska, Pusztai Emil, Rádi Erzsébet és Sebestyénné Tőke Edina.
Az iskola tekintélye, munkájának elismerése alapvetően az itt tanító tanárok áldozatos tevékenységétől, felkészültségétől függ. Zajlanak a NAT fogadásának előkészületei, tanáraink képezik magukat. Bízunk benne, hogy iskolánk elismert és meghatározó szerepű lesz az elkövetkezendő időszakban is a Nagykanizsán folyó oktatásban.
Ismét eltelt négy év. Ez nem nagy idő még egy ilyen viszonylag fiatal intézmény életében sem, de nagy, és a sorsuk, a felnőtt életük szempontjából meghatározó időszak ez a nálunk tanuló diákok számára. Itt tanulnak meg deriválni, itt ismerik meg a kettős spirál szerkezetét..., szerezhetnek barátokat, élhetik át első szerelmüket.
Az elmúlt évek iskolánk életében is hoztak változásokat. Munkánknak az állandóan változó világhoz, környezetünk igényeihez kell igazodnia. Naponta új kihívásokkal szembesülünk, ezért az itt folyó képzés szerkezetét és tartalmát rendszeresen át kell gondolnunk, a felszereltségünket fejleszteni kell.\r\n
\r\nNövekszik az önképzés fontossága, hiszen új tartalmak jelennek meg az oktatásban, és ezekre időben fel kell készülnünk. A támogatások és a sikeres pályázatok nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a számítógépparkunk folyamatosan megújulhasson. Ebben a tanévben sikerült a jól működő gyakorló iroda mellett egy hasonló felszereltségű szaktantermet is berendeznünk, amely tovább javítja a szakképzés tárgyi feltételeit. Az eredményes pályázatnak köszönhetően iskolánk az elsők között van azon oktatási intézmények körében, ahol az előző tanévben elindulhatott a COMENIUS 2000 közoktatási minőségfejlesztő program. Ennek köszönhetően tisztább, árnyaltabb képet kaptunk magunkról és a környezetünkről. Eredményeként fontos feladatokat fogalmazhattunk meg. Nem kevés munkával járt, de a nehezén már túljutottunk.
A 2000/2001-es tanévtől dr. Balogh Imre személyében új igazgatója van iskolánknak. Változott a vezetés-irányítás szemlélete, szerkezete. Az elmúlt évek során több új tanár érkezett hozzánk, s ezzel tovább fiatalodott a tantestület. Létrejött a Városi Kincstár, amely leépítéssel járt, és az eddigi tapasztalatok alapján nehézkesebbé vált az iskolák gazdasági tevékenysége.
Az oktatás színterei :
Gimnázium
A nyelvoktatás fontossága minden osztálytípusban megnőtt, ezért csökkent az érdeklődés a speciális tantervű idegennyelvi képzés iránt. Ebben a tanévben már nem is indítottunk ilyen osztályt. Az eddigi természettudományi-informatikai blokkos és a speciális nyelvi osztály helyett idén egyik gimnáziumi osztályunk fele-fele arányban nyelvi, illetve humán, a másik pedig reál irányultságú. Ezekre volt igény, bár kínáltunk még sport-testnevelés irányultságot is.
Továbbra is nagy az érdeklődés a gimnáziumi levelező oktatás iránt. Jelenleg 5 ilyen osztályunk van. Az idei tanévtől a felnőttoktatásban is beindult az idegennyelvi képzés. A 9. évfolyamon a tanulók már a kerettantervnek megfelelően tanulnak, s ezzel megkezdődött az oktatás tartalmi megújulása mindkét iskolatípusban.
Szakközépiskola
Minden évben nagy a túljelentkezés ezekben az osztályokban, ami azt igazolja, hogy szerencsés a profilválasztás. Az igényekhez igazodva évfolyamonként két közgazdasági és egy kereskedelem-marketing osztályunk van. A közismereti képzés egyre jobban közelít a gimnáziumi oktatáshoz, s emellett az első két évben általános szakmai alapozás történik, az utolsó két évben pedig a szakirányú felsőfokú továbbtanulásra, illetve a szakképzésre történő felkészítés folyik.
Mindkét iskolatípusban kínálunk fakultatív órákat szinte minden tárgyból, ahol a tanárokhoz név szerint lehet bejelentkezni, hogy ezzel is növeljük tanulóink felvételi esélyeit.
Szakképzés
Iskolánk az érettségire épülő szakmai képzés széles skáláját kínálja nem csak a nálunk végző diákoknak, hanem a város, illetve a régió más középiskolájában végzetteknek is. Az elmúlt években a következő OKJ-s képesítéseket szerezhették meg tanulók:
1998/1999.
- külkereskedelmi ügyintéző
- gazdasági informatikus
- marketing-és reklámügyintéző
- középfokú ügyintéző titkár
1999/2000.
- irodavezető
- mérlegképes könyvelő
- menedzserasszisztens
- marketing-és reklámügyintéző
2000/2001.
- irodavezető
- mérlegképes könyvelő
- menedzserasszisztens
- pénzügyi ügyintéző
2002-ben indított osztályaink:
- gazdasági informatikus
- irodavezető
- európai üzleti asszisztens
- marketing-és reklámügyintéző
- mérlegképes könyvelő (felmenő rendszerben másodévesek)
- menedzserasszisztens (felmenő rendszerben másodévesek)
A képzési idő egy, másfél vagy két év.
Gondot jelent az órarend és a tantárgyfelosztás szempontjából a másfél éves mérlegképes könyvelő képzés, mert nem igazodik a tanévhez.
Évek óta folynak a tárgyalások egy akkreditált felsőfokú pénzügyi képzésnek a zalaegerszegi vagy a budapesti főiskolával közös indításáról, de a felsőfok átszerveződése, valamint a feltételek nem kellő tisztázottsága miatt az indulás még mindig tolódik.
A szakképző osztályok számának növekedése tovább súlyosbította a tanterem-gondjainkat. Ezeknek az osztályoknak eddig sem jutott tanterem az iskola épületében, a kollégiumban kellett elhelyezni őket. Idén pedig az ottani tanulószobák mellett egy szükségtantermet is be kellett rendeznünk.
Fontos lenne egy nagy közösségi terem kialakítása, valamint a tetőtér megépítése, hogy új tantermekhez jussunk. Sajnos még mindig csak a tervezés elején tartunk, a fenntartónknak nincs rá pénze.
Új színt hozott iskolánk életébe a szabadidő-szervező alkalmazása. A sok érdekes program mellett az ő érdeme az, hogy iskolánkban is sikerült kialakítani egy galériát, ahol a rendszeresen megújuló, változatos profilú kiállítások láthatók. Kiváló művészekkel ismerkedhetünk meg, és nagyszerű alkotásokban gyönyörködhetünk (festmények, kerámiák, gyertyák stb.).
Iskolánkban 2000 szeptembere óta dolgozik gyermek-és ifjúságvédelmi felelős. Munkájában elsődleges feladat a fiatalok pszichés segítése. A traumatikus élmények hatásai úgy csökkenthetők, hogy empatikus odafigyeléssel segítjük a rászorulókat. Gondoskodni kell arról, hogy a szülők egyre jobban megismerjék az iskolával kapcsolatos jogaikat, és éljenek is ezekkel a jogokkal. Ugyanakkor ne hagyják figyelmen kívül gyermekeik nevelése során a velük szemben elvárható kötelezettségeiket, felelősségüket sem. A hátrányos és veszélyeztetett tanulók száma emelkedik. A munkanélküliség társadalmi méretű növekedése, a csonka családban élő gyermekek nagy száma a körülményeket még rontja.
A szülőknek az iskolával szemben támasztott elvárásai nagyok és sokrétűek. Ezek várhatóan a jövőben még növekedni is fognak. Látni kell azonban azt is, hogy a szülői igényekkel párhuzamosan növekednek azok a lehetőségek is, amelyek a fiatalokra a legnagyobb hatást gyakorló két közösség (iskola - család) tevékenységében a kívánatos összhang megteremtését elősegítik.
Sajnos iskolánknak nincs lehetősége a szociális ösztöndíj megszüntetése óta arra, hogy a rászoruló tanulókat anyagilag segítse, de a jól működő Alma Mater Alapítvány sokat tud tenni a különböző programok, kirándulások, nyelvvizsgák támogatására, valamint a kiemelkedő eredményeket elérő tanulók jutalmazása terén.
Az iskolánkhoz tartozó Leánykollégium férőhelyet tud biztosítani valamennyi olyan középiskolás lánynak, akik városunkban tanulnak, és nem tudják vállalni a napi bejárást, illetve akiknek családi vagy szociális körülményei indokolják a kollégiumi elhelyezkedést. A nevelőtanárok biztosítják a feltételeket a nyugodt tanuláshoz, a művelődéshez, a sporthoz, az egészséges életmódhoz, a szórakozáshoz, és lehetőség szerint pótolják az otthonukat.
2002-es tanévben két kiemelt nevelési feladatot fogalmaztak meg:
- a munkához, a tanuláshoz való hozzáállás javítása
- a szociálisan hátrányos helyzetű tanulók folyamatos segítése
A lányok létszáma évek óta 130-140 fő körül van. Ez ideálisnak mondható, mivel a kicsi, 12 m2 - es hálószobák csak két tanuló számára kényelmesek.
Talán érdemes megemlíteni a tanulók állandó lakhely szerinti megoszlását. Jelenleg 105 Zala megyei, 17 Somogy megyei lány lakik a kollégiumban, 3-3 pedig Erdélyből, Veszprém valamint Baranya megyéből jött, és van 1-1 tanuló Vas, Komárom-Esztergom, Fejér, Jász-Nagykun-Szolnok és Bács-Kiskun megyéből is.
Az épület közel 30 éves, és sok minden elhasználódott. A bútorok cseréje mellett a legnagyobb gondot a nyílászárók cseréje és a villanyrekonstrukció okozza, mert önerőből ez sem valósítható meg.
Befejezésül a kollégium után néhány adat az iskoláról is legyen. Jelenleg a nappali tagozaton 26 osztályban 851 tanuló tanul az alábbi megoszlás szerint:
iskolatípus |
összlétszám |
ebből lány |
kollégista |
bejáró |
gimnázium |
281 |
172 |
13 |
169 |
szakközépiskola |
397 |
328 |
22 |
277 |
szakképző évfolyam |
173 |
118 |
8 |
65 |
Az öt levelező tagozatú osztály összlétszáma 158.
Összesen 1009 tanulónk van.
Az iskola és a kollégium tantestületének együttes létszáma 67 fő, ebből 48 a nő.
Bízom benne, hogy az iskolánkban folyó oktató-nevelő munka az elkövetkezendő években is sikeres lesz, és meg tudjuk valósítani a fejlesztési céljainkat is.
Én (Nemes István igazgatóhelyettes) ebben az intézményben kezdtem a pályámat, és az évtizedek alatt kialakult meggyőződésemet a kollégák és a rendszeresen visszajáró tanítványaink is megerősítik - mezősnek lenni jó.
A tantestület újabb, diákként volt mezős kollégákkal gyarapodott: Dávidovics Mária, Kele Attila kedves tanítványunk volt. A leánykollégiumban is helyettesítettek volt növendékeink - Szabóné Köteles Anikó és Sorosi Györgyi - , de az állandó munkát ellátó Péterváriné Kiss Sarolta is iskolánkban érettségizett.
Az eltelt 38 tanévben az irányító munkát a következő sorrend és időrend szerint végezték az iskola igazgatói:
Debreczeni Attiláné 1964-1984-ig,
Mayer Ferenc 1984-1992-ig,
Sorosi Miklós 1992-1995-ig,
Szermek Zoltán 1995-2000-ig,
dr. Balogh Imre 2000-től.
A 2003/2004. tanévben 26 osztályban folyik oktatás nappali tagozaton: 8 gimnáziumi, 12 szakközépiskolai és 6 szakképzős osztályunkban 827 tanuló folytat tanulmányokat, három levelező tagozatú osztályunkba 95 tanuló jár.
Összesen 922 tanulónk van.
A nevelőtestületből két fő távozott nyugállományba vonulás és munkahely változtatás miatt (Dr. Horváth György és Szalai Gabriella), négy új pedagógus kezdi munkáját a távozók és a tartósan távollevők munkájának átvételével (Baliné Zalavári Ágota, Gyergyák Ágnes, Horváthné Papp Gabriella és Májer Anita.